All Categories
Featured
Gerontopsychiatrie: Heeft zicht op diagnose en ziektebeelden binnen een gerontopsychiatrische setting Kan uitleggen hoe de differentiaal-diagnose depressie-dementie gesteld wordt Kan de specifieke verpleegkundige aandachtspunten over medicatietoediening bij ouderen aanduiden en toepassen Kan een onderscheid maken tussen normale en pathologische rouw en verlieservaringen Kan op een verantwoorde manier beredeneren of en hoe een patiënt te fixeren in overleg met teamleden Kan uitleggen dat opname van ouderen binnen psychiatrie een continuïteit van zorg verlangt van voor de opname, tijdens verblijf op de afdeling en hoe nazorg kan georganiseerd worden Kan de specifieke observatiegegevens bij Gordon en bij het opmaken van PESDIE-verpleegplannen toespitsen op de werking van ouderen Kan aanduiden wat de maatschappelijke context inhoudt bij het werken met ouderen en welke mogelijkheden en beperkingen hierbij ervaren worden Kan benoemen waarom familiewerking op een gerontopsychiatrische dienst belangrijk is Gaat op gepaste wijze om met ouderen met verschillend ziektebeeld of bezit althans de kennis om dit te doen Werkvormen Werkvorm Spreiding Startmoment(en) Contacturen (16u) 1 periode periode 2 Zelfstudie (32u) Evaluatie Ex. stoma rash.
Leerinhoud Psychologie: In een eerste deel wordt ingegaan op contextuele therapie, narratieve therapie en oplossingsgerichte therapie. De theorie wordt toegelicht ahv casussen en praktijkvoorbeelden. Tijdens het tweede deel van de cursus wordt ingegaan op de kenmerken van psychodiagnostiek (stoma rash) (spaceplus perfusor). Zo worden verschillende testen (UCL, Beck's depression inventory, Zelfbeoordelingsvragenlijsten en Intelligentietesten) nader besproken
Studievoortgang Geen specifieke studievoortgangsmaatregel. Studiepunten: 13 Internat. gemerkte stp. : 1,3 Wegingsfactor: 10.5 Quotering: Op 20 (tot op een halve) Delibereerbaar Herkansing: Niet-geslaagde dOLODs (waarop tweede examenkans mogelijk) Soort opleidingsonderdeel: samengesteld opleidingsonderdeel Trajectschijf: 3 Soort contract: DIP, CRD Onderwijstaal: Pagina 38 van 78 - versie: 2012.9.12 Karel de Grote-Hogeschool Katholieke hogeschool Antwerpen vzw Studiegebied Opleiding Gezondheidszorg Verpleegkunde Professioneel gerichte bacheloropleiding Tijdsorganisatie: Periode 1+2 Docent(en): Botteldooren Lucky Van Pottelberghe Saartje Studiepunten: 4 Wegingsfactor: 3 Quotering: Op 20 (tot op een halve) Studiebelasting: 114u Contacturen per jaar: 38u Soort opleidingsonderdeel: deel van een opleidingsonderdeel Onderwijstaal: Nederlands Deelopleidingsonderdeel 3V 2 (stoma rash).1 S 12-13 - zorgthema 1 : Methode sociaal hulpverlenen Toelatingsvoorwaarden (volgtijdelijkheid) Zie 3VS Verlenen van zorg op maat
Leerinhoud Sociale methodiek en maatschappelijke diagnostiek Interventiewiel van Keller Basismodel voor methodisch verantwoorde hulpverlening van intake tot evaluatie en nazorg ahv het handboek. Basisprincipes van crisishulpverlening Aandachtspunten bij gezinsbegeleiding: kritisch analyseren van casus m.b - stoma rash.t. een gezinsbegeleiding. Aanvullende praktijkgerichte oefeningen bij het handboek Social Casework in de 21ste eeuw zoals: - Voeren van intake- en begeleidingsgesprek - Hanteren van een intakeformulier - Opstellen van een draagkrachtdraaglastbalans - Opmaken van een professionele brief / e-mail, sociaal verslag,
Kan op methodisch verantwoorde wijze een cliënt psychosociaal begeleiden met aandacht voor een eclectische, emancipatorische, empathische grondhouding/ hulpverlening. Kan een crisissituatie onderkennen en de begeleiding methodisch aanpassen en/ of doorverwijzen. stoma rash. Kan een casus kritisch analyseren en een eigen methodische aanpak voorstellen en motiveren. Kan omschrijven wat de betekenis is van reflectie en hypothesevorming bij methodisch verantwoorde hulpverlening
Kan verklaringsmodellen van armoede toepassen in het eigen handelen. Kan de drie dubbele brillen toepassen op verschillende kansengroepen. Heeft inzicht in de leefwereld van gezinnen in armoede (stoma). Kan de werk en handelingsprincipes van de bindkracht vertalen naar praktijksituaties. Kan zijn houding als hulpverlener kritisch in vraag stellen (stoma rash). - reflecteren over de eigen waarden en normen en deze benoemen - eigen kijk op armoede en de gevolgen daarvan benoemen voor het eigen handelen Kan eigen positie onderzoeken en benoemen in diverse spanningsvelden
Leerinhoud Arbeidsrecht, personenbeschermingsrecht en sociaal zekerheidsrecht: De wet op de arbeidsovereenkomsten Arbeidsreglementering (arbeidswet, wet op de bescherming van het loon, wet op de feestdagen, wet tot instelling van de arbeidsreglementen) Collectief arbeidsrecht Specifieke thema’s (Bijzondere jeugdzorg, Statuten Geestesgestoorden) Het begrip recht en sociaal recht Basisprincipes van de sociale zekerheid Structuur en uitkeringen Administratieve organisatie OCMW, tegemoetkomingen en voorzieningen Kennis en toegepaste kennis van de regelgeving van het Ministerie van Sociale Zaken, dienst gehandicapten; gebruik van officiële websites rond algemene voorzieningen Kennis over bijkomende kinderbijslag, werken met de medisch-sociale schaal Kennis over inkomensvervangende tegemoetkoming, integratietegemoetkoming en tegemoetkoming hulp aan bejaarden Kennis over snippervoorzieningen (parkeerkaart, fiscale en sociale voordelen,…) Kennis over Vlaams agentschap voor personen met een handicap Kennis en toegepaste kennis van regelgeving binnen het OCMW Werken met het OCMW zakwoordenboek Doelstellingen Arbeidsrecht, personenbeschermingsrecht en sociaal zekerheidsrecht: Nederlands Inzicht verwerven in de belangrijkste regels en begrippen uit het arbeidsrecht Inzicht verwerven in de algemene structuur van de sociale zekerheid in België Eerste, geleide stap in de techniciteit van de sociale zekerheid OCMW, tegemoetkomingen en voorzieningen: Inleiding door overzicht van sociale voorzieningen en wetgeving. stoma rash., (stoma rash)
website, cursus, lectuur, - stoma rash. voor jouw indexpatiënt. Je brengt de casus mee naar de laatste geroosterdeles van algemene sociale voorzieningen, zie lessenrooster. Dit is verplichte aanwezigheid. Je hebt verwerkingstijd tijdens dit werkcollege en geeft de examenopdracht af op het einde van deze les. 2 augustusseptember Schriftelijk examen 40% NVT voorzieningen : algemeen en OCMW 2 augustusseptember Mondeling examen 60% NVT recht en wetgeving Verwerkingsopdrachten: indien de afwezigheid niet gewettigd is, is de consequentie een 0 op dit onderdeel
Sociale pathologie Tuberculose SOA (o.a (stoma rash). seropositiviteit en AIDS) Preventie (o.a. vaccinatie en vroegtijdige opsporing) Verslavingsproblematiek RZL Analyse van de levensbeschouwelijke omwentelingen in onze westerse cultuur vanuit het Verlichtingsdenken tot in de postmoderne samenleving waarbij begrippen als ontheiliging, individualisering, narcisme, detraditionalisering, atheïsme en nihilisme worden geduid. Aandacht voor de relatie tussen wetenschap en geloof
Geloofsperspectieven komen aan bod vanuit de worsteling met een hedendaags Godsbeeld en vanuit de nieuwe katholieke spiritualiteitbewegingen (stoma rash). Onderzocht wordt de relatie tussen het christendom en de wereldreligies en een pleidooi gehouden voor een houding van actief pluralisme - stoma rash - infuurmanagement. De kracht van de geest (o.a. mindfulness) als weg tot geluk, herstel en zelfgenezing
Kent de wetgeving ter voorkoming van psychosociale belasting en kan deze toelichten. Kent de werking van het Fonds van beroepsziekten en arbeidsongeval (stoma rash). Eerstelijnsgezondheidszorg Verdieping sociale kaart De student: - Kent actuele vernieuwingen in het aanbod van de sociale kaart binnen welzijns en- gezondheidszorg. - Kan een gerichte doorverwijzing uitvoeren. - Hanteert het instrument SOREKA Suïcidepreventie De student: - Kent verklaringsmodellen voor suïcide - (Her)kent het verloop van een suïcidaal proces - (Her)kent achterliggende risicofactoren, uitlokkende en protectieve factoren - Kan interventies stellen om onzichtbare suïcideproces in kaart te brengen - Kan interventies stellen bij dreigende suïcide - Heeft kennis van nazorginterventies - Kan een gericht doorverwijzing organiseren - (Her)kent grenzen van hulpverlening, impact van suïcide(poging) op cliënt, hulpverlener en nabestaanden Sociale pathologie Inzien dat de omgeving (micro- en macro-milieu) en maatschappelijke factoren, waaronder de sociale positie in de maatschappij, invloed kan hebben op de gezondheidstoestand van een individu en een rol kan spelen in het ontstaan van bepaalde ziektes
Een persoonlijke visie en kritische attitude ontwikkelen tegenover bepaalde maatschappelijke gezondheidsproblemen. RZL Reflectie op het eigen levensbeschouwelijk kader en op dat van anderen. Kritisch nadenken over religieuze vraagstukken in de 21ste eeuw. Het christelijk zingevingskader vergelijken met andere zingevingskaders - stoma rash. Het weergeven van de levensbeschouwelijke omwentelingen vanaf de moderniteit tot op heden
Kennismaking met een christelijke invalshoek inzake de armoedeproblematiek vanuit de werking van Welzijnszorg. stoma rash. Werkvormen Werkvorm Spreiding Startmoment(en) Contacturen (34u) 1 periode periode 2 Zelfstudie (68u) Evaluatie Ex. Moment kans Vorm Gewicht Herhaal Toelichting baar? 1 Periode 3 Mondeling examen 75% Ja Welzijn op het werk Eerstelijnsgezondheidszorg RZL 1 Periode 3 Schriftelijk examen 25% Ja Sociale pathologie 2 augustusseptember Mondeling examen 75% NVT Welzijn op het werk Eerstelijnsgezondheidszorg RZL 2 augustusseptember Schriftelijk examen 25% NVT Sociale pathologie Voor RZL: Verplichte keuzetraject opdracht: 25% (met behoud van punten voor 2e examenkans)
de eerste opvang en verdere behandeling van patiënten brandwonden. de eerste opvang en verdere behandeling van patiënten met intoxicatie inclusief hemodialyse. basisbeginselen bloedgasanalyse en weefseloxygenatie - stoma rash. pre-analytische fase van bloedgasanalyse. basisbeginselen zuurbase-evenwicht. onderliggende principes van invasieve drukmeting. onderliggende principes van thoraxdrainage. onderliggende principes van continue intraveneuze toediening vaso-actieve medicatie. de specifieke anatomische en fysiologische verschillen bij kinderen die assessment en behandeling beïnvloeden
kennis van de observaties bij een vitaal bedreigd kind. De student onderkent kindermishandeling - stoma rash. RZL: Keuzetraject overschrijdend: Reflectie op het eigen levensbeschouwelijk kader en op dat van anderen. Kritisch nadenken over religieuze vraagstukken in de 21ste eeuw. Het christelijk zingevingskader vergelijken met andere zingevingskaders. Het weergeven van de levensbeschouwelijke omwentelingen vanaf de moderniteit tot op heden
De verschillende behandelingsmogelijkheden zoals: heelkunde, chemotherapie met aandacht voor de vormen van chemotherapie, wat zijn cytostatica, soorten cytostatica, voorbereiding van de patiënt, voorbereiding voor de toediening, veiligheidsmaatregelen, toediening van cytostatica. stoma rash. De hormonale behandeling, perifere stamceltransplantatie en de radiotherapie met aandacht voor de radioactieve straling, soorten stralen, stralingsdosis, verloop van een radiotherapeutische behandeling
Latest Posts
Lexmark Printer
Medische Hulpmiddelen Amsterdam
Stoma Rückverlegung Erfahrung